Digitale teknologier

Digitale teknologier

tirsdag den 25. februar 2014

Reflektioner over undervisning d.25. februar

Endnu en dag i undervisning, men bestemt ikke en undervisningsdag jeg vil glemme. I dag prøvede vi at tage undervisningen fra det traditionelle klasselokale, og ud i det digitale univers. Bestemt en interessant og meget lærerig oplevelse.

Hanne havde valgt vi skulle prøve "Adobe Connect" og "Google Hangout On Air", og inden undervisningen, havde hun lagt instruktionsvideoer ud til hvordan vi brugte disse i vores fælles wiki. Har valgt at ligge videoerne her, så kan i også få glæde af dem.

Abobe Connect

Google Hangout on Air

Vi kom alle online smertefrit, og undervisningen kunne starte hurtigt. Adobe Connect var nem at komme på, og nem at finde rundt i. Dog var det godt at vi lige tog en kort gennemgang af funktionerne, og der var da små ting der skulle justeres.

Efter en kort opstart af Hanne blev det så vores tur til hver især at over tage "presenter"-rollen og fremlægge vores opgaver. Vi havde hver især skulle lave en instruktionsvideo, og lave en QR-kode som så kunne bruges til at finde videoen på YouTube. VI havde hver især prøvet mange forskellige ting, og det var meget meget inspirerende at se hvordan vi hver især havde fremstillet, arbejdet og i sidste ende endt henne. Fik nogle gode værktøjer med jeg vil se på selv, specielt Edpuzzel. Et værktøj der kan bruges til at sammensætte en digital undervisning, både med video, spørgsmål, og mulighed for at følge op på elevernes arbejde. Super smart. Vil gå kort igennem hver præsentation:

Jakob
havde lavet instruktionsvideo til hvordan man tråder en industrisymaskine. han havde brugt iPad og de faciliteter app'en herpå gav. han havde fundet inspiration til længde og muligheder på Hansenbergs hjemmeside, og i kan læse mere om det på hans blog her.

Jesper
havde lavet en kort instruktionsvideo til hvordan man skulle holde sin kniv ved lige. Han havde gjort sig mange gode tanker om hvordan det kunne virke i hans hverdag, og mange gode fravalg. I kan læse mere om det her.

Kristian
Havde lavet en video hvor han præsenterede en samtalemodel. Synes specielt Kristians erfaringer med YouTube og Edpuzzel var super fede, og gav god inspiration. I kan se præsentationen af samtalemodellen her, og et oplæg om et redigeringsværktøj, Edpuzzel her.

Lisbeth
havde lavet en kort instruktionsvideo til hvordan man indlejre videoer i sin blog. Super præcis og god instruktionsvideo, og i kan læse mere om det her. Synes bestemt det er værd at se videoen, og dele den, den giver en simpel og nem forklaring.

Martin
Martin havde lavet en præsentation af hvad Creative Commons er, samtidig havde han brugt Bubbl.us som værktøj til brainstorming. Martin har som Kristian så smukt sagde det "en behagelig fortæller stemme", og hans video giver en rolig og god forklaring om hvad/hvorfor/hvordan Creative Commons fungere. Læse mere om det her.

Kennet
Havde lavet en instruktionsvideo til hans elever, som de kunne bruge når de skulle finde deres undervisningsmateriel og opgaver. Samtidig også en instruktionsvideo til AutoCAD hvor deres elever arbejder, dog viste det sig lidt problematisk. Læs mere her.

Peter
Havde lavet en instruktionsvideo til undervisningsbrug også. Han havde fået en elev med på ideen, og det gav et ganske fint resultat, og inspiration til hvordan man kunne lave videoer til elever i deres praktiske arbejde. I kan finde videoen på han blog her.

Peder
Havde lavet en instruktionsvideo til hvordan man kan lave QR-koder. Manden som startede med at sige at digitale teknologier ikke var hans ven, viste i dag hvor langt han var kommet, super fedt at se!! Og mange gode overvejelser, og rigtig gode tanker om hvordan det her kunne bruges, hvilke udfordringer og forudsætninger det krævede. Se med på hans blog her.

Poul
Enten var jeg ofline da det skete (min computer gik kort ned), eller også fik Poul ikke præsenteret sin video. Men i kan finde QR-koden på hans blog her. En video om hvordan man malker.

Efter en god frokost skulle vi så snakke om Flipped Classroom, og Hanne satte os til at se en kort video om dette, i kan se den nedenunder.

 
 
Efter en kort snak om dette, blev vi delt op i 2 grupper. Vi skulle bruge Google Hangout On Air til at snakke om de tekster vi havde lært, i kan se det på billedet nedenunder:
 
 
 
Det var så her min computer valgte at få sit andet nedbrud, men kom på, og de andre havde startet en Hangoout som jeg joinede. Det fungerede fint, dog faldt folk lidt ind og ud, og det vi nåede at snakke om emnet var meget lidt. Derefter mødtes vi i Adobe Connect igen, hvor vi kort snakkede om dagen, og hvad vi skulle lave til næste gang. Vi skulle alle lave en karakter som vi ville tage med i en undervisning. Det kunne f.eks. være en elev som vi gave visse gode kvaliteter, såsom "har nemt ved at bruge en PC", og udfordringer såsom "er ordblind". Denne karakter skulle vi bruge til en undervisning næste gang. Hanne ville ligge opgave på Blackboard.
 
Alt i alt en super lærerig dag, online undervisning fungerer på mange måder godt, men havde også sine udfordringer. Det rigtig gode ved det var, at man efter undervisningen var hjemme, og besluttede at gå en tur på en times tid ved vandet for at få lidt luft efter en hel dag foran skærmen :) Det resulterede i et skønt billede i ikke skulle snydes for.
 
 


 
 
Creative Commons licens

Ingen kommentarer:

Send en kommentar